Kroll T, Streckbein P, Kähling C, Wittekindt C, Sharma S J, Klußmann J P, Litzlbauer D
Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf-Halschirurgie und plastische Operationen des Universitätsklinikums Gießen & Marburg, Standort Gießen, Justus‑Liebig‑Universität Gießen, Klinikstraße 33, 35392, Gießen, Deutschland.
Klinik und Poliklinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie des Universitätsklinikums Gießen & Marburg, Standort Gießen, Justus‑Liebig‑Universität Gießen, Klinikstraße 33, 35392, Gießen, Deutschland.
HNO. 2016 Jan;64(1):49-52. doi: 10.1007/s00106-015-0038-1.
A patient presents with a keratocystic odontogenic tumour of the left maxillary sinus. In computed tomography scans, extensive pressure-induced osseous atrophy of the sinus walls is detected. Endoscopic cystectomy of the tumour was performed, with subsequent clinical follow-up. A second computed tomography scan revealed almost complete regeneration of the sinus walls. Where spontaneous regeneration of osseous structures is possible, restraint should be exercised when assessing indications for bony reconstruction during initial conservative surgery such as enucleation.
一名患者被诊断为左上颌窦角化囊性牙源性肿瘤。在计算机断层扫描中,发现鼻窦壁因广泛受压而出现骨质萎缩。对该肿瘤进行了内镜下囊肿切除术,并进行了后续临床随访。第二次计算机断层扫描显示鼻窦壁几乎完全再生。在骨结构有可能自发再生的情况下,在评估诸如摘除术等初始保守手术期间骨重建的指征时应谨慎行事。