Pediatric Nephrology, Celal Bayar University School of Medicine, Manisa, Turkey.
Klin Padiatr. 2021 Nov;233(6):292-298. doi: 10.1055/a-1610-9745. Epub 2021 Sep 20.
Familial Mediterranean fever (FMF) is the most seen monogenic periodic fever syndrome characterised by bouts of fever and serositis. It is known that subclinical inflammation (SI) can persist in the symptom-free period and lead to amyloidosis even under colchicine treatment. This study aimed to evaluate the role of the fibrinogen-to-albumin ratio (FAR) in FMF and its correlation with SI.
A total of 112 patients with FMF and 78 controls were enrolled in this retrospective study. Demographic, laboratory and genetic data were obtained from the hospital records.
The FAR values of the FMF cases were significantly higher than the control group (p<0.001). In the FMF group, the patients with SI had higher FAR values than those without SI (p<0.001). FAR was positively correlated with SI (r=0.413, p<0.001). The receiver operating characteristic curve analysis showed that FAR had a higher area under the curve value than albumin and fibrinogen.
Detecting SI in patients with FMF is crucial in preventing amyloidosis, the most devastating complication of FMF. FAR is a simple, inexpensive, easily obtained indicator which can be used for reflecting SI in FMF.
Familiäres Mittelmeerfieber (FMF) ist das am häufigsten auftretende monogene periodische Fiebersyndrom, das durch Fieberschübe und Serositis gekennzeichnet wird. Die subklinische Entzündung (SI) kann bekanntlich auch in der symptomfreien Phase fortbestehen und zu Amyloidose führen, selbst unter Behandlung mit Colchicin. Ziel dieser Studie ist es, die Beziehung zwischen Fibrinogen und Albumin (AFR) bei FMF und deren Korrelation mit SI zu untersuchen.
Insgesamt wurden für diese retrospektive Studie 112 Patienten mit FMF und 78 Kontrollpatienten eingeschlossen. Die demographischen, labortechnischen und genetischen Daten wurden aus den Krankenhausunterlagen entnommen.
Die Werte von AFR bei Patienten mit FMF waren signifikant höher als die der Kontrollgruppe (<0,001). Patienten mit FMF mit SI zeigten höhere AFR-Werte als FMF-Patienten ohne SI (<0,001). AFR korrelierte positiv mit SI (r=0,413, p<0,001). Die Analyse der ROC-Kurve (Receiver Operating Characteristic) zeigte, dass AFR einen höheren Wert der Fläche unter der Kurve (AUC) hatte als Albumin und Fibrinogen.
Die Erkennung von SI bei FMF-Patienten ist entscheidend für die Vermeidung von Amyloidose, der schlimmsten Komplikation von FMF. AFR ist ein einfacher, kostengünstiger, leicht durchzuführender Indikator, der in FMF zur Spiegelung von SI verwendet werden kann.
家族性地中海热(FMF)是最常见的单基因周期性发热综合征,其特征为发热和浆膜炎发作。已知亚临床炎症(SI)可在无症状期持续存在,并在秋水仙碱治疗下导致淀粉样变性。本研究旨在评估纤维蛋白原与白蛋白比值(FAR)在 FMF 中的作用及其与 SI 的相关性。
这项回顾性研究共纳入了 112 名 FMF 患者和 78 名对照者。从医院记录中获取了人口统计学、实验室和遗传学数据。
FMF 患者的 FAR 值明显高于对照组(p<0.001)。在 FMF 组中,有 SI 的患者 FAR 值高于无 SI 的患者(p<0.001)。FAR 与 SI 呈正相关(r=0.413,p<0.001)。ROC 曲线分析显示,FAR 的曲线下面积值高于白蛋白和纤维蛋白原。
在 FMF 患者中检测 SI 对于预防最严重的并发症——FMF 淀粉样变性至关重要。FAR 是一种简单、经济、易于获得的指标,可用于反映 FMF 中的 SI。