Andreas Martin, Mach Markus, Bartunek Anna, Goliasch Georg, Kellermair Jörg, Grund Michael, Simon Paul, Damian Ilinca, Kerbel Tillmann, Zierer Andreas
Universitätsklinik für Herzchirurgie, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Wien, Österreich.
Abteilung für Herz‑, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinik für Anästhesie, Allgemeine Intensivmedizin und Schmerztherapie, Medizinische Universität Wien, Wien, Österreich.
Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 Apr;117(3):187-190. doi: 10.1007/s00063-022-00907-7. Epub 2022 Mar 18.
Transcatheter therapy of the mitral valve is more challenging compared to the aortic valve. Interventional therapy with the Mitra-Clip system, mimicking the surgical edge-to-edge repair, was first introduced in 2003 and received the CE mark in 2008. The first implantation of the Tendyne system, which is currently the only commercially available system for mitral valve replacement, was performed in 2014, and routine clinical use was approved in 2020. Several new valve platforms are in clinical development and will expand the treatment portfolio. This article will discuss the clinical indications, technical challenges and specific requirements for perioperative management.
与主动脉瓣相比,二尖瓣的经导管治疗更具挑战性。模仿外科缘对缘修复的Mitra-Clip系统介入治疗于2003年首次推出,并于2008年获得CE标志。Tendyne系统是目前唯一可用于二尖瓣置换的商业可用系统,其首次植入于2014年进行,并于2020年获批常规临床使用。几种新的瓣膜平台正在临床研发中,将扩大治疗组合。本文将讨论临床适应症、技术挑战以及围手术期管理的具体要求。