Department of Animal Health, The University of Sydney, Camden, and Department of Animal Science, The University of Sydney, Sydney, Australia.
J Anim Breed Genet. 1993 Jan 12;110(1-6):281-300. doi: 10.1111/j.1439-0388.1993.tb00740.x.
Clinical and serological responses were monitored in sheep following experimental challenge with footrot and subsequent vaccination with an homologous rDNA pilus vaccine. Twenty-two clinical indicators of footrot were identified to describe differences between feet, between sheep, between flocks, and over time. All eleven between-sheep indicators were significantly correlated with each other (0.47 to 0.96). However, analyses of liability on a underlying scale showed that those indicators with several categories, such as the number of feet affected or underrun, were most useful: the data strongly indicated that increasing grades of severity reflect a single underlying variable. The proportion of sheep affected and/or underrun (i.c.e. prevalence) was the most suitable indicator of flock differences. Repeatability of footrot scores over time was relatively low (0.36 to 0.56 prior to vaccination; 0.02 to 0.30 after vaccination), highlighting the need for repeat observations to describe differences in footrot over time. A need was shown to incorporate spontaneous or induced healing following vaccination in scoring systems for footrot. Serological assays detected an increase in antibody titres during infection, but antibody titres were not sufficiently correlated with clinical indicators (0.34 to 0.61) to justify their use as indicators of footrot. K-agglutination titres were moderately to highly correlated with Pili ELISA assays (0.69 to 0.86), but the two types of assay are not interchangeable. On balance, K-agglutination is the most appropriate measurement of antibody response for all types of footrot studies. This set of initial analyses has shown large phenotypic variation in all important footrot indicators. Subsequent studies will investigate the extent to which there is genetic variation in these indicators, with the aim of determining the feasibility of incorporating resistance to footrot into breeding programmes. The traits defined and described in this paper from the basis of a large scale investigation into genetic and phenotypic aspects of resistance to footrot. ZUSAMMENFASSUNG: Krankheitsresistenz bei Merinos. I. Moderhinkeresistenz nach experimenteller Infektion und Impfung mit homologer rDNA-pilus vaccine Klinische und serologische Reaktionen wurden nach experimenteller Infektion von Schafen mit Moderhinke und folgender Impfung mit homologer rDNA-pilus vaccine verfolgt. 22 klinische Symptome wurden identifiziert um Unterschiede zwischen Füßen, zwischen Schafen, Herden und Zeitspannen zu beschreiben. Alle elf "zwischen Schaf" Symptome waren signifikant miteinander korreliert (0,47 bis 0.96). Die Analysen der Liabilität auf zugrundeliegender Skala zeigt allerdings, daß Symptome mit mehreren Kategorien, wie etwa Zahl der befallenen Füße, am nützlichsten waren: Die Daten weisen darauf hin, daß steigende Erkrankungsgrade eine zugrundeliegende Variable wiedergeben. Der Anteil der befallenen Schafe und/oder lose Klauen gaben am besten Herdendifferenzen wieder. Wiederholbarkeit von Moderhinke über einen Zeitraum war relativ niedrig (0,36 bis 0,56 vor der Vaccination; 0,02 bis 0,30 nachher), wodurch Notwendigkeit wiederholter Beobachtungen der Moderhinke deutlich wird. Notwendigkeit zur Berücksichtigung spontaner oder medikamentös verursachter Heilung nach Impfung in dem Beurteilungssysteme für Moderhinke ist gegeben. Serologisch konnte ein Anstieg von Antikörperspiegel während der Infektion festgestellt werden, doch waren diese nicht hinreichend eng mit klinischen Symptomen verbunden (0,34 bis 0,61), um sie als Moderhinkemerkmale betrachten zu können. K-Agglutinationsspiegel waren mäßig bis stark mit Pili ELISA-Werten korreliert (0,69 bis 0,86), doch waren die beiden nicht auswechselbar. Insgesamt erscheint K-Agglutination das beste Maß der Antikörperreaktion in allen Arten von Moderhinkeuntersuchungen zu sein. Diese anfänglichen Analysen zeigten große phänotypische Variabilität in allen wichtigen Moderhinkesymptomen. Folgende Studien werden das Ausmaß genetischer Ursachen dieser Symptome untersuchen mit dem Ziel, Moderhinkeresistenz in Zuchtprogrammen zu berücksichtigen. Die in dieser Arbeit definierten und beschriebenen Merkmale bilden die Basis einer größeren Untersuchung über genetische und phänotypische Aspekte der Moderhinkeresistenz.
临床和血清学反应在绵羊中进行监测,这些绵羊在实验性感染腐蹄病后接种同源 rDNA 菌毛疫苗。确定了 22 个腐蹄病的临床指标来描述脚之间、羊之间、羊群之间和时间上的差异。11 个羊之间的所有指标均显著相关(0.47 至 0.96)。然而,在潜在尺度上的易感性分析表明,具有多个类别的指标,如受影响的脚或跑失的脚的数量,是最有用的:数据强烈表明,严重程度的增加反映了单一潜在变量。受影响和/或跑失(即流行率)的绵羊比例是羊群差异的最适合指标。腐蹄病评分随时间的重复性相对较低(接种前为 0.36 至 0.56;接种后为 0.02 至 0.30),这突出表明需要重复观察以描述随时间推移的腐蹄病差异。接种后,在评分系统中需要纳入自发或诱导的愈合,以用于腐蹄病。血清学检测在感染期间检测到抗体滴度增加,但抗体滴度与临床指标的相关性不足(0.34 至 0.61),无法证明其可作为腐蹄病的指标。K 凝集试验与 Pili ELISA 试验中度至高度相关(0.69 至 0.86),但这两种类型的试验不能互换。总的来说,K 凝集试验是所有类型腐蹄病研究中最适合的抗体反应测量。本研究从腐蹄病抗性的遗传和表型方面的大规模研究中得出了这些重要腐蹄病指标的大量表型变异。随后的研究将调查这些指标中是否存在遗传变异,目的是确定将腐蹄病抗性纳入育种计划的可行性。本研究定义和描述的特征是基于对腐蹄病抗性的遗传和表型方面的大规模研究。