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[腹腔镜胰腺切除术]

[Laparoscopic pancreatic resection].

作者信息

Bausch D, Keck T

机构信息

Klinik für Chirurgie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Ratzeburger Allee 160, 23538, Lübeck, Deutschland.

出版信息

Chirurg. 2017 Jun;88(6):484-489. doi: 10.1007/s00104-017-0398-z.

Abstract

INTRODUCTION AND PURPOSE

Despite being technically challenging, laparoscopic surgical procedures are increasingly being used also in pancreatic surgery. This review attempts to evaluate these procedures based on the currently available literature against the background of the high mortality of pancreatic surgery observed nationwide and the as yet unclear oncological validation of these procedures.

MATERIAL AND METHODS

Recently published retrospective cohort and register trials have evaluated not only perioperative outcome but also long-term survival after laparoscopic pancreatic resection.

RESULTS AND CONCLUSION

Laparoscopic interventions are increasingly being used for treatment of malignant tumors of the pancreas. The advantages of laparoscopy, such as less intraoperative blood loss, reduced postoperative pain and a shorter duration of hospital stay, have all been demonstrated in retrospective trials. Equivalent long-term survival after oncological laparoscopic pancreatic surgery compared to open procedures was also observed in these trials; however, mortality even after laparoscopic pancreatic surgery was found to be significantly increased in low-volume centers. Prospective trials are still needed to prove adequate oncological treatment. Laparoskopische Verfahren haben sich in den letzten Jahren in fast allen Bereichen der Chirurgie quasi zum Standard entwickelt und werden von Patienten zunehmend nachgefragt. Die kosmetischen Ergebnisse sind deutlich besser als bei konventionellem Vorgehen und sie reduzieren unter anderem den postoperativen Schmerz, Schmerzmittelbedarf sowie den Krankenhausaufenthalt [29]. Daher ist es wenig überraschend, dass minimal-invasive Verfahren auch bei technisch hochkomplexen Eingriffen, wie z. B. am Pankreas, zunehmend eingesetzt werden. Allerdings wird ihr Einsatz hier noch immer kontrovers diskutiert.

摘要

引言与目的

尽管腹腔镜手术在技术上具有挑战性,但在胰腺手术中也越来越多地被应用。鉴于全国范围内观察到的胰腺手术高死亡率以及这些手术在肿瘤学方面尚未明确的有效性,本综述试图根据现有文献对这些手术进行评估。

材料与方法

最近发表的回顾性队列研究和登记试验不仅评估了围手术期结果,还评估了腹腔镜胰腺切除术后的长期生存率。

结果与结论

腹腔镜干预越来越多地用于治疗胰腺恶性肿瘤。回顾性试验已证实腹腔镜手术的优势,如术中失血更少、术后疼痛减轻和住院时间缩短。这些试验还观察到,与开放手术相比,腹腔镜胰腺肿瘤手术的长期生存率相当;然而,发现即使是腹腔镜胰腺手术后,小容量中心的死亡率也显著增加。仍需要前瞻性试验来证明肿瘤治疗的充分性。近年来,腹腔镜手术几乎在外科的所有领域都已成为标准术式,并且越来越受到患者的青睐。其美容效果明显优于传统手术,除其他外,还可减轻术后疼痛、减少止痛药需求以及缩短住院时间[29]。因此,微创方法在诸如胰腺等技术上高度复杂的手术中越来越多地被应用也就不足为奇了。然而,其在此类手术中的应用仍存在争议。

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